Bom i grönområde

Ett exempel där jag ofta får svårt är gröna områden. Min kroppshydda är inte gjord för snabb framkomst i tät vegetation vilket gör att jag har svårt att hålla riktningen.

Här kommer jag från den runda branten, förbi diverse stenar och småhöjder, över surdraget fram till klippblocket.

Noggrann kompasskurs till kontrollen vid stenen. Går så noga jag kan genom det gröna (det vita på kartan var nog mer grönt än vitt).

Bommar kontrollen med några meter, hejdar mig när jag bokstavligt börjar fastna i grönskan. Sikt på 2-3 meter.

Vänder om mot sista säkra (klippblocket), har inget att gå på mer än kompass tillbaka.

Känner att jag kan nog bomma sista säkra också. Ser gulområdet istället uppe till höger (vänster på kartan).

Tar mig dit, läser in mig, ny kompassgång in mot kontrollen, bommar igen med några meter, ser stenskravlet rakt fram och inser att kontrollen ligger på andra sidan buskaget.

Sträcktid 6 min, bomtid 3 min.

 

5 reaktioner på ”Bom i grönområde

  1. Phytagoras

    Riktigt svår kontroll. Hellst som du säger att grönritningen inte riktigt höll högsta klass. Den kontrollen kan vilken elitlöpare som helst bomma, dock inte med mer än 1 min. Jag skulle nog inte gått många meter i det täta området som du beskriver. Sökt mig tillbaka och mot höjden till höger om kontrollen.

    1. OK – tack för den trösten 🙂

      Här är då ett tydligt tecken på min orutin, jag har en dålig känsla för vad som kännetecknar en svår kontroll.

      Vad är det som kännetecknar en svår kontroll? Vilka ”varningsflaggor” skall man leta efter?

    1. Zerbembasqwibo

      Rakt mot höjden till h om kontrollen, så snart jag får tag i den gäller det att vinkla in mot kontrollen. Är det ohyggligt grönt, spring helt in till höjden, ny kompasskurs därifrån.

      Varningstecknen är två på denna. 1) GRÖNOMRÅDE! 🙂 Inte så svårt att lista ut va? 😉 2) Inga tydliga detaljer sista 200 meter. Kombinationen av 1 + 2 gör den mkt svår.

  2. Zerbembasqwibo

    Om du är osäker på en sån sträcka, förenkla den. Mitt tips är att gå mer vänster i början, så att du får tag i den åsen med gula som du sen läste in dig på. Kompass därifrån, och missar du så hamnar du på höjden bakom, som är lättare att läsa in sig på.

Kommentarer är stängda.